Jaman baheula aya nini-nini malarat teu kinten-kinten,
papakéanana geus butut sarta laip, disampingna ogé, ngan ukur bisa nutupan
orat. Kitu deui dahar leueutna salawasna ngan sapoé sakali baé,
malah-malah sakapeung mah sapoé dua poé henteu manggih-manggih sangu, ngan ukur
nginum cai wungkul.
Ari buburuh dederep henteu kaduga jeung geus henteu laku, wantu-wantu enggeus kolot kurang tanagana. Jadi kahirupanana taya deui ngan tina ngaroroték baé dina tegal-tegal atawa kebon awi, ari beubeunanganana dipaké nukeuran béas atawa cangkaruk ka tatanggana. Pandéning imahna ngan sempil baé, ditangkodkeun kana pongpok imah baturna, kitu ogé hateupna bilikna geus balocor, wantu-wantu henteu aya pisan, anu daék nulung mangngoméankeun, ku tina henteu boga sanak baraya, sumawona anak incu, éstuning nunggul pinang.
Ari buburuh dederep henteu kaduga jeung geus henteu laku, wantu-wantu enggeus kolot kurang tanagana. Jadi kahirupanana taya deui ngan tina ngaroroték baé dina tegal-tegal atawa kebon awi, ari beubeunanganana dipaké nukeuran béas atawa cangkaruk ka tatanggana. Pandéning imahna ngan sempil baé, ditangkodkeun kana pongpok imah baturna, kitu ogé hateupna bilikna geus balocor, wantu-wantu henteu aya pisan, anu daék nulung mangngoméankeun, ku tina henteu boga sanak baraya, sumawona anak incu, éstuning nunggul pinang.
Ari éta nini-nini téh sakitu nya kokolotanana henteu
pisan nyaho ka gusti Alah, boroning ngalampahkeun kana paréntahna, jenengana
-Na ogé henteu apal, pangrasana mah ieu bumi jeung langit téh jadi ku sorangan
baé, teu aya anu midamel.
Kacaturkeun geus dua poé manéhna henteu manggih
dadahareun, sosoroh nukeuran sangu ka tatanggana taya nu méré. Ti dinya
manéhna tuluy ngajentul di imahna bari humandeuar pokna, “Aduh,
cilaka teuing diri aing ieu, nya ayeuna paéh langlayeuseun téh”.
Tuntungna boga
niat rék ngaroroték deui ka tegal, bari sugan manggih dangdaunan atawa
bongborosan nu ngeunah didahar, keur tamba lapar. Geus kitu bral leumpang
ngajugjug ka tegal kaso urut nyundutan, anu deukeut kana talaga, sarta di
sabeulahna deui nyandingkeun walungan gedé. Barang datang ka dinya, éta
nini-nini téh manggih lauk deleg loba pisan, rék pindah tina walungan kana
talaga. Sanggeus nepi kana tengah-tengah éta tegal kabeurangan, panon poé
geus kacida teuing panasna, jadi deleg kabéh awakna taluhur, ku tina seuseut nepi
ka henteu bisa maju ngojayna. Kusabab éta deleg kabéh pada nyandang susah
tanwandé manggih balai paéh kasaatan.
Éta
nini-nini téh bungah kacida, pikirna geus tangtu manggih untung meunang lauk
pirang-pirang, boga keur nukeuran sangu. Tapi manéhna héran neuleu aya
hiji deleg, anu panggedéna ti sakabéh baturna, jeung deui leumpangna ogé
pangheulana, kawas-kawas nu jadi ratuna sarta bisaeun ngomong, pokna, “Samiun
Allah kuring neda hujan! Samiun Allah kuring neda hujan!” Kitu
baé omongna bari tatanggahan ka luhur. Ari ku nini-nini téh didéngékeun
baé saomong-omongna éta deleg téh, hayang nyaho kumaha kajadianana.
Barang geus kira-kira satengah jam lilana datang hujan gedé naker mani
cileungcangan, ti dinya éta deleg barisaeun deui ngojay tuluy kebat lumakuna,
ari nini-nini téh nepi ka ngadégdég awakna tina bawaning kutiris kahujanan
sarta léngoh balikna teu barang bawa.
Sanggeus datang ka imahna tuluy mikir bari ngomong di
jero haténa, “Ih boa lamun aing ogé neda widi ka nu ngaran Alah téh, meureun
di paparin, ari piomongeunana mah nya cara deleg téa baé, ngan bédana
aing mah rék ménta duit”.
Ti dinya éta nin-inini téh menekung di imahna, bari
ngomong tatanggahan ka luhur nurutan sakumaha kalakuan deleg téa. “Samiun Allah
kuring neda artos! Samiun Alah kuring neda artos!” Kitu baé omongna teu eureun-eureun
istuning husu kacida panedana ka gusti Allah.
Sora nini-nini nu keur ngadu’a té kacida tarikna, nepi
ka kadéngé ku tatanggana nu imahnna dipaké ngémpéran ku nini-nini. Kulantaran
ngarasa kaganggu ku sora nini-nini téa, ngan haok baé manéhna nyentak pokna, “Nini
jempé siah, aing kagandéngan yeuh. Naha euweuh deui pagawéan kitu?
Tibatan kikituan mah mendingan ngala suluh atawa daun ka leuweung, meureun aya
hasilna. Da gusti Alloh ogé moal jol-jol méré tanpa manusa daék usaha.” Panyentakna
éta nu boga imah henteu diwaro ku nini-nini, ngadu’ana kalahka beuki tarik.
Barang geus nepi ka lima poéna, anu boga imah téh,
beuki kacida keuheuleunana,da si nini téh henteu beunang dicarék. Ti dinya éta
jalma tuluy nyokot karung goni beunang ngeusian ku beling, nepi ka pinuh, ,
niatna rék dipaké ngabobodo ka nini-nini téa, sina di nyanaan duit paparin Allah
ragrag ti luhur, jeung sugan nyeurieun ditinggang tonggongna, ku éta karung ambéh
kapok moal ngadu’a deui.
Kira-kira geus wanci sareupna karung beling nu eusina
téh dibawa naék ka loténg, tuluy diragragkeunkeun meneran kana tonggongna Si nini.
Akibatna nini-nini téh kelenger tina bawaning nyeri. Ana geus inget, nénjo aya
karung ngadungkuk kacida atoheunnana, panyangka si nini pasti éta téh karung
duit, paparin ti Allah. Anu boga imah téh suka seuri nénjo kalakuan nini
dug-dug dég-dég, banget atohna. Geus kataksir piengkéeunana bakal meunang éra
kabobodo, sabab nu dikarungan téh tétéla pisan lain duit tapi beling.
Geus kitu karung téh disembah ku nini-nini téh bari
ngomong kieu, “Nuhun Allah! Nuhun! Naha seueur-seueur teuing maparin artos té,?” karung téh
geuwat dibuka. Geus kitu kersana Nu Agung, dumadakan éta beling kabéh jadi
duit, aya duit emas aya ogé pérak.
Ari isukna tatangga kabéh daratang ngadeugdeug, padahayang
nyaho nini-nini nu meunang bagja boga duit pirang-pirang, asal tina dibobodo,
malah kapala distrik sumping ka dinya ngalayad, sarta tuluy dilaporkeun ka
nagara jeung ditétélakeun asal purwana. Ari timbalan ti nagara, éta nini-nini
henteu kaidinan cicing di kampung, bisi aya nu nganiaya dipaling duitna, jeung
diurus dipangmeulikeun imah katut eusina. Ti wates harita éta nini-nini téh
jadi sugih beurat beunghar ku harta. Kitu deui dipikanyaah ku ménak-ménak tina
saregep kumawulana jeung tambah alus budina, katurutku jalma réa, tina suka
tulung ka jalma-jalma nu miskin, sumawonna ka nu keur kasusahan, sabab
ngaraskeun kadirina basa keur hirup sangsara.
Kacaritakeun tatanggana anu méré karung beling téa, kabitaeun naker nénjo
éta nini-nini téa jadi beunghar, lantaran dibobodo karung beling ku manéhna, boga
niat hayang nurutan. Ti dinya tuluy nganjang, sejana badami, supaya
dibales ku éta nini-nini téa sina nindih ku karung beling ka manéhna, pokna, “Nini
saterangna éta duit téh asalna beling beunang kula ngarungan, dipaké ngabobodo
ka sampéan, kusabab satadina kaula giruk ngadéngékeun ajengan ngomong baé
nyuhunkeun duit ka Alah, tatapi ahir-ahir éta beling dumadakan bet jadi duit
kabéh. Ku perkara éta ayeuna kaula rék ménta dibales ku Nini, hayang
ditinggang ku karung beling, ambéh jadi duit ogé cara Nini, tapi kaula mah
hayang ditinggang ku dua karung, nu galedé, ambeuh kaula leuwih beunghar manan
nini”. Wangsul nini téh, “Hadé heug baé geura menekung, cara Nini
baréto”. Ti dinya éta jalma téh tuluy balik, sadatang ka imahna heug
baé tapakur nurutan sakumaha polahna nini-nini téa sarta ngomong, pokna,
“Samiun Allah kuring neda artos! Samiun Allah kuring neda artos!”
Kitu baé omongna jeung pikirna ujub kacida nangtukeun yén bakal meunang duit ti
Allah dua karung goni parinuh. Sanggeus nepi ka lima poéna, Si nini téh datang ka
imahna nu keur tapakur téa, bari mawa dua karung beling beunang méprékan, sarta
tuluy dibawa naék kana para, kalayan teu antaparah deui dua karung goni nu
eusina beling téh ditinggangkeun ka tonggongna.
Barang blug ninggang, sek baé kapaéhan malah-malah
tulang tonggongna ogé nepi ka potong.
Basa
geus éling geuwat ménta parukuyan ka pamajikanana, heug karung téh dikukusan,
tuluy disembah, bari ngomong nurutan cara omong nini-nini téa, pokna, “Nuhun
Allah! Nuhun! Naha maparin duit réa-réa teuing?”
Sanggeus tamat ngomongna karung téh dibuka, bréh
beling kénéh baé henteu jadi duit. Ambek jeung aral pagaliwota dina jero
dadana. “Ih naha Allah téh bet pilih kasih, méré téh bet wawaréhan? Ari
kaula henteu? Jeung deui naha Allah téh geus linglung, nu baréto mah bisa
nyieun duit ku beling, ari ayeuna henteu bisaeun?
Ti saprak harita éta jalma gering parna nyeri cangkéng, tatamba kapirang-pirang dukun.
Tina aya kénéh berkah Allah, bisa cageur ogé, tatapi tanpadaksa, jadi bongkok
tonggongna, nepi ka henteu kuat nyiar kahirupan, lawas ku lawas manéhna jadi malarat
cara nini-nini téa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar